Tuesday, March 20, 2012

Doa Untukmu.. Syria.




Pernahkah anda merasakan diri anda sangat tak berguna,
seolah-olah anda merasakan andainya tong sampah itu bernyawa,
tong sampah itu lebih berguna dari anda.
Anda merasakan diri anda umpama jasad malang,
hanya mampu terlopong,
hanya mampu melihat,
hanya mampu mendengar,
hanya mampu berdoa...

Inilah apa yang saya rasakan sekarang.
Meskipun andainya saya hanya berangan.
Saya berangan andainya saya berada di sana.
Menghunus senjata membela mereka.
Menjulang tinggi panji Illahi membela agama.
Alangkah baiknya andai segala kebolehan saya bersilat ini
dapat saya gunakan untuk menerajang mereka.
Berani kamu membunuh saudaraku!!

Bersabarlah saudara-saudaraku di Syria.
Allah sahaja yang menjadi penyatu hati-hati kita.
Semoga kiriman doaku menjadi azimat perjuangan kalian.
Ya Allah, jangan kau tolak doaku hanya kerana dosa kemaksiatanku.
Terimalah taubatku andai ianya berupaya menjadi penebus kemakbulan doaku untuk saudaraku di sana.


Mereka di sana berjuang... Kita di sini bersenang-lenang? Astaghfirullah.
Perjuangan mereka antara menang atau syahid...perjuangan kita antara tarbiyyah dan jahiliyyah? Astaghfirullah.

Kerdilnya kami di sisiMu ya Allah... Sungguh benar, kami tidak pantas untuk berada di sana bersama mereka lantaran kekerdilan roh perjuangan kami..


Bersabarlah saudaraku..... Allah menjadi saksi perjuangan kalian.
Semoga perjuangan kalian menjadi mahar dalam menempah syurga yang luasnya seluas langit dan bumi.

p/s : saya sangat-sangat-sangat-sangat-sangggaaat terkilan dengan sahabat yang langsung tidak mengambil tahu perihal saudara di Syria dan Gaza. ingin sahaja saya ketuk kepala mereka. Bukankah Rasulullah telah bersabda, "Sabda Rasulullah SAW dalam sebuah hadis:

“Barangsiapa (bangun) di pagi hari dan perhatiannya kepada selain Allah, maka Allah akan berlepas diri dari orang itu. Dan barang siapa (bangun) di pagi hari tidak memperhatikan urusan kaum Muslimin, maka dia tidak termasuk dari mereka (kaum Muslimin)” (Hadis riwayat al-Hakim)

p/p/s: Ayuh kita cakna dengan isu Syria, sentiasalah berbual tentang isu ini di mana-mana sahaja dan pastikan anda berbual dengan agak kuat supaya orang-orang sekeliling anda akan terbangun dari "mimpinya".



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...